Alle verspreidvormen
Scherpe tarieven
Eenvoudig bestellen
Snel laten verspreiden

Blog Post

​De folder: van massa naar hypergepersonaliseerd

De reclamefolder is het meest effectieve en efficiënte massamedium in reclameland. Sommige retailers zijn van mening dat segmenteren en personaliseren er daarom niet bij passen of tot een minimum moeten worden beperkt. Massacommunicatie past echter steeds minder goed bij de tijd waarin we nu leven. Het sluit niet meer goed aan bij de behoeften van consumenten. Steeds meer resultaten tonen aan dat juist een gericht bereik met de folder loont.

Door de toepassing van klant- en consumentendata staat het distribueren van de reclamefolder niet langer gelijk aan het ‘schieten met hagel’. Doelgroepen kunnen juist zeer gericht worden bereikt met voor hen relevante content.

Wanneer alleen het adres of de postcode van een klant bekend is, kunnen consumentendatabases al meer vertellen over wie deze klant is. Deze databases bevatten profielinformatie over elk Nederlands huishouden, postcode- of marktgebied. Ze vertellen meer over de socio-demografie, lifestyle en psychografie van huishoudens in Nederland. Door een match te laten maken met je klantenbestand, ontdek je of bepaalde consumentenkenmerken oververtegenwoordigd zijn binnen je klantgroep of dat zich meerdere, duidelijk onderscheidende doelgroepen binnen je klantenbestand bevinden.

De look and feel, tone of voice en het productaanbod in de folder kan je met deze inzichten afstemmen op de doelgroep(en) en bij de juiste huishoudens in de brievenbus krijgen met een postcode- of doelgroepsegmentatie. Wanneer je als retailer meer inzicht hebt in de interesses, productvoorkeuren en prijsgevoeligheid van doelgroepen, bijvoorbeeld door klantenkaarten en online (koop)gedrag, ben je nog beter in staat om de reclamefolder te personaliseren.

Een mooie case zien we bij het Belgische printbedrijf Symeta. Voor Colruyt – marktleider onder de Belgische supermarkten – ontwikkelen zij een hypergepersonaliseerde folder. Tweewekelijks ontvangen twee miljoen klanten een folder op maat, afgestemd op hun koopgedrag. Voorheen verstuurde Colruyt couponboekjes van gemiddeld 32 pagina’s. De nieuwe folder ‘Selectie voor u’ is met vier pagina’s een veel efficiëntere folder. Minder papier dus en daarmee ook een flinke besparing op verzendkosten. Aanvullend ervaart Colruyt een hogere return op hun individuele (massa)communicatie; meer huishoudens zijn de coupons gaan gebruiken. De gepersonaliseerde folder is een service waarmee de klanten nog makkelijker en efficiënter hun boodschappen kunnen doen.

colruyt

De digitale folder is in veel gevallen nu nog een doorvertaling van de papieren folder. De komende jaren zal deze steeds interactiever en daarmee meetbaarder worden. Het (klik)gedrag van de lezer kan goed worden vastgelegd. Het zorgt voor een beter beeld van de wensen en voorkeuren van klanten. Door andere online databronnen, zoals klantdata, verkoopdata en websitegedrag, aan het klikgedrag binnen de digitale folder en aan elkaar te koppelen ontstaan rijke profielen van de doelgroep(en) of individuele klant. De content en opmaak van de digitale folder kan op basis daarvan worden gepersonaliseerd. Toekomstig zal het nog een stap verder gaan met ‘predictive publishing’, waarbij ook externe factoren als het weer, geografie en zoekgedrag worden gebruikt om tot voorspellende inzichten in het gedrag en de wensen van de klant te komen. Op deze manier kan op het juiste moment steeds relevantere content worden aangeboden.

De retailer is met nieuwe technologieën steeds beter in staat om data te verzamelen van klanten en doelgroepen, die kan worden toegepast in de optimalisatie van de communicatie. Met behulp van facial recognition kunnen ook fysieke winkels inzicht krijgen in de doelgroep(en) en traffic naar de winkel. Sociale media geven ook inzicht in de kenmerken en interesses van doelgroepen. TAM Airlines liet met haar ‘Ownboard Magazine’ zien hoe data uit Facebook gebruikt kan worden voor een vergaande vorm van personalisatie in print. Alle artikelen, foto’s en advertenties in het magazine waren gericht op de persoonlijke interesses en levensgebeurtenissen van de passagier. De gemiddelde leestijd nam toe met 1200 procent. Met een beetje inlevingsvermogen zien we soortgelijk toekomstige (geautomatiseerde) mogelijkheden en effecten voor brievenbusreclame op adresniveau.

Deze blog is gebaseerd op het ‘Trendboek Reclamefolders’, dat door HPG dit jaar werd uitgegeven en is geschreven door Marianne Robben (LaRobben), Cees van Rooy (Costelloo) en Merel Zimmerman (HPG). Klik hier om een exemplaar aan te vragen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts

​Een crossmediale kijk op de inzet van folders

Merken zetten in hun dagelijkse zoektocht naar de aandacht van consumenten een steeds bredere

Technologietrends en hun impact op de folder

Veel nieuwe trends ontstaan onder de invloed van technologie en hebben links- of rechtsom

Sinterklaas is een Struisvogel

Zwarte Piet of niet?! U vindt er vast het uwe van. Maar welke keuzes

De sociologie van de folder

Om de toekomst van de folder beter te begrijpen is het nodig om uit

Ja, ja nu weet ik het wel. Of toch niet?

De nuance lijkt in onze moderne wereld soms ver te zoeken. Met argumentatie, redelijkheid,

​De reclamefolder: papier versus digitaal

Met de mogelijke invoering van de ja/ja-sticker in 2017 dreigt het bereik van de

6 eieren voor 2 euro?

Sinds mijn laatste bezoek aan ‘de dag van de brievenbusreclame’ kan ik niet meer

Creatief experimenteren met de folder

Veel adverteerders lijken een standaard vormgevingsformat te hebben gevonden waarin wekelijks hun productaanbod wordt

​Het belang van creatieve vormgeving bij folders

Het succes van een reclamefolder is van verschillende variabelen afhankelijk. Belangrijke aspecten zijn de

Een toekomst zonder brievenbus

De makers van wekkers hadden twintig jaar geleden vast niet gedacht dat hun product

Stop met verspillen, start met slim verspreiden

Het verspreiden van de reclamefolder kan en moet beter. Binnen het wekelijkse volume aan

Als de folder verdronken is, dempen we de put

Met de introductie van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Drukwerk in 1993 kwam voor consumenten

Borsten door de Brievenbus

Soms verbaas ik me over wat er door mijn brievenbus valt. Nee, dit gaat

De Gooische Sticker

Alle ramen zijn dicht. De lampen staan op een tijdklok en de goudvis is