Invoering van de Ja/Ja-sticker
In Nederland was tot 2018 voor de verspreiding van huis-aan-huis reclame sprake van een opt-out systeem. Verspreiders van reclamedrukwerk mochten geen flyers en folders bezorgen in brievenbussen met een Nee/Nee- of Nee/Ja-sticker.
Begin 2018 voerde de gemeente Amsterdam een Ja/Ja-sticker in. Bij dit nieuwe opt-in systeem mogen nog uitsluitend flyers en folders worden bezorgd op adressen met een Ja/Ja-sticker. Geen sticker op de brievenbus impliceert dat huishoudens geen reclamedrukwerk maar wel weekkranten willen ontvangen. Met een Nee/Nee-sticker geven huishoudens aan geen reclamedrukwerk en weekkranten te willen ontvangen.
Nadat het gerechtshof de invoering van de Amsterdamse Ja/Ja-sticker eind 2019 had goedgekeurd, volgden begin dit jaar de steden Utrecht, Tilburg en Haarlem. Rotterdam zal per 1-april de sticker in gaan voeren.
1 maand na de invoering van de Ja/Ja-sticker in Haarlem, Utrecht en Tilburg deelt de verspreider van het folderpakket Spotta de eerste ‘stickerpercentages’. Het nieuwe netto bereik in de steden Haarlem: 24%, Utrecht: 21%, Tilburg: 33%.
De Ja/Ja-sticker wordt vooral ingevoerd in steden waar het bereik van folderreclame vanwege de vele Nee/Nee-stickers toch al rond de 40 of 50 procent zit. Overall zal het aantal huishoudens dat folders ontvangt in 2020 met zo’n miljoen teruglopen. Dat is 20 procent van het totale bereik van 5,4 miljoen huishoudens in Nederland.
In de rest van Nederland is gewoon nog sprake van het oude opt-out systeem. Binnen onze webshop worden altijd de meest recente netto (bereikbare) verspreidoplagen weergegeven. De oplagen voor (nieuwe) Ja/Ja-sticker steden worden direct bijgesteld en up-to-date gehouden op basis van de input van de verspreiders.
Het is natuurlijk wel zo dat het bereik in de Ja/Ja-sticker steden flink is gedaald / zal dalen. Om de bezorging in deze steden rendabel te houden voor de verspreiders is sprake van een toeslag op het tarief voor verspreiden. Binnen onze webshop is deze toeslag verwerkt voor de betreffende postcodes.