Alle verspreidvormen
Scherpe tarieven
Eenvoudig bestellen
Snel laten verspreiden

Blog Post

6 eieren voor 2 euro?

Sinds mijn laatste bezoek aan ‘de dag van de brievenbusreclame’ kan ik niet meer normaal naar een menukaart, prijskaartje of afprijzing kijken. De presentatie van prijs-pro Tijs Rotmans heeft van mij een prijs-perceptionista gemaakt. In de alledaagse dingen die ik doe werkt het euroteken plotsklaps als een rode lap op een stier.

Bij mijn favoriete koffietentje serveren ze een normale cappuccino (€ 2,50) en een grote variant (€ 3,50). FOUT! De meeste klanten kiezen dan voor de goedkoopste optie. De bebaarde barista doet er goed aan een klein (€ 2,50) middel (€ 3,50) en groot (€ 4,25) model te gaan verkopen. Klanten zijn namelijk geneigd om de middelste optie te kiezen. Dat is dus bij elk bakje troost één euro meer omzet.

En die dure kledingzaak op de Ginnekenweg? GOED! Het prijskaartje aan die prachtige zijden blouse hangt diep verstopt in het kledingstuk. Van het koperen veiligheidsspeldje via een chique lintje naar een heleboel mooie merk-labels met daarop verscholen de prijs. Rotmans citeert in mijn hoofd: “If you sell luxury products, you want people to base their decision on your product, not on it’s economic value. So first show the product, THEN the price”.

Mijn bezoek aan de weekmarkt is een mentale marteling geworden. Ik breek mijn hoofd over vergelijkingen tussen de knollen en citroenen die staan uitgestald in de vrolijke kraampjes. Want wat is nou voordeliger? Een doos met 10 eieren voor € 1,50? Twee dozen met 6 eieren voor € 2,-? Of toch “koop een doos met 10 eieren voor € 2,20 en krijg de tweede gratis”?

En dan folderend Nederland? GOED FOUT! Het merendeel van de prijs conventies in folders worden keihard onderuitgehaald door wetenschappelijk onderzoek. Je winkel aanprijzen door nagenoeg alles af te prijzen? Slecht voor je merk! Kleine prijsjes heel groot afdrukken? Slecht voor de verkoop! Productvarianten tonen in oplopende prijsvolgorde? Slecht voor je marge! En het kan ook HEEL FOUT. Zoals het voorbeeld dat Rotmans laat zien van een retailer die kortstondig zijn prijzen verhoogde om vervolgens tijdelijke kortingen weg te geven. IK BEN TOCH NIET GEK!

Nee hoor; ik niet. Mijn man maakt de lekkerste cappuccino’s (met hartje!) gewoon thuis en ik ga alleen naar de Ginnekenweg als het opruiming is. Op de markt koop ik een doos met 10 eieren en krijg ik de tweede gratis. Bedankt Tijs. Dat is de prijs die ik betaal voor een goede presentatie…

Marianne Robben is zelfstandig strateeg en columnist voor Doordropshop.nl

  • Pricing inspiratie, op weg naar een slimmere folder – De presentatie van Tijs Rotmans is op aanvraag als naslagwerk beschikbaar voor bezoekers van het BBR Congres 2016.
  • Tijs Rotmans – Pricing en de waarde van geld: https://vimeo.com/21191481

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts

​Een crossmediale kijk op de inzet van folders

Merken zetten in hun dagelijkse zoektocht naar de aandacht van consumenten een steeds bredere

Technologietrends en hun impact op de folder

Veel nieuwe trends ontstaan onder de invloed van technologie en hebben links- of rechtsom

Sinterklaas is een Struisvogel

Zwarte Piet of niet?! U vindt er vast het uwe van. Maar welke keuzes

De sociologie van de folder

Om de toekomst van de folder beter te begrijpen is het nodig om uit

Ja, ja nu weet ik het wel. Of toch niet?

De nuance lijkt in onze moderne wereld soms ver te zoeken. Met argumentatie, redelijkheid,

​De reclamefolder: papier versus digitaal

Met de mogelijke invoering van de ja/ja-sticker in 2017 dreigt het bereik van de

Creatief experimenteren met de folder

Veel adverteerders lijken een standaard vormgevingsformat te hebben gevonden waarin wekelijks hun productaanbod wordt

​Het belang van creatieve vormgeving bij folders

Het succes van een reclamefolder is van verschillende variabelen afhankelijk. Belangrijke aspecten zijn de

​De folder: van massa naar hypergepersonaliseerd

De reclamefolder is het meest effectieve en efficiënte massamedium in reclameland. Sommige retailers zijn

Een toekomst zonder brievenbus

De makers van wekkers hadden twintig jaar geleden vast niet gedacht dat hun product

Stop met verspillen, start met slim verspreiden

Het verspreiden van de reclamefolder kan en moet beter. Binnen het wekelijkse volume aan

Als de folder verdronken is, dempen we de put

Met de introductie van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Drukwerk in 1993 kwam voor consumenten

Borsten door de Brievenbus

Soms verbaas ik me over wat er door mijn brievenbus valt. Nee, dit gaat

De Gooische Sticker

Alle ramen zijn dicht. De lampen staan op een tijdklok en de goudvis is