Alle verspreidvormen
Scherpe tarieven
Eenvoudig bestellen
Snel laten verspreiden

Blog Post

De Gooische Sticker

Alle ramen zijn dicht. De lampen staan op een tijdklok en de goudvis is naar oma. Klaar om op vakantie te gaan. De enige tijd van het jaar dat je op mijn brievenbus een NEE/NEE sticker vindt.

Eerst maakte ik nog mijn eigen sticker-fröbel: een ingekleurde strook papier met zelfgeschreven blokletters. Maar tegenwoordig download en print ik hem. Aan vier zijden vastzetten met plakband en met een gerust hart trek ik de voordeur dicht. En vooral weer eenvoudig open als ik terug kom; niet gehinderd door stapels Stadsbladen, Spotta-pakketten en Axender origami met verlopen aanbiedingen. De plakresten van de tape verwijderen, is mijn enige probleem.

En hoewel ik openlijk uitkom voor mijn folderliefde, heb ik inmiddels ook een heimelijke affaire met de brievenbussticker. Haar diversiteit boeit me en haar verschijningsvorm is voor mij een profetie van het huishouden dat er achter is geplakt. Het oude hippy-echtpaar met de eerste -inmiddels vergeelde- NEE/NEE sticker van Milieudefensie. De anonieme starter in zijn duiventil-nieuwbouwflat waar stickers als aan- en afwezigheidplaatje open en dicht geschoven kunnen worden. De eeuwige student met lollige Loesje-stickers die geen reclame wil omdat ze alles al hebben. En natuurlijk de brave burgers met officiële stickers met onderliggende gereguleerde reclamecode, braaf opgehaald bij gemeente of bibliotheek.

Deze week ontdekte ik een nieuwe parel in brievenbusland. In een posh winkel voor bezoekers met ‘PC Hoofdtrekkers’ viel mijn oog op hun luxe-assortiment deurartikelen. Naast de welkomstmat van Riverdale lag… de Gooische sticker. In gegraveerd RVS voor de Jan de Bouvrie woning, in glanzend zwart emaille voor de Piet Boon woonboerderij en in messing voor het woningtype ‘oud geld’. NEE zeggen kon nog nooit in zo’n luxe uitvoering. De ‘versnobbing’ van de sticker is een feit.

Al filosoferend dacht ik na over de toekomst van de sticker. Direct gegraveerd in koperen op maat gemaakte brievenbuskleppen die online te bestellen zijn. Zijn uitvoering met digitale lampjes die oplichten in rood of groen als de verspreider er met zijn RFID fiets langsrijdt. Of de klep die geen sticker meer nodig heeft, omdat die na visual-detection van het Spotta-logo weigert open te gaan. Dat laatste biedt overigens ook kansen. Voor het low-end pakket blijft de klep dicht, terwijl die voor het high-end pakket met Breitling horloges, Uggs laarzen en Gucci-pyjama’s wagenwijd open gaat.

Op ieder potje past een stickertje. Ondertussen heb ik daarom mijn eigen sticker ontwikkeld: een magnetische strip die je tijdelijk kunt ‘plakken’ als je op vakantie gaat. Mijn crowdfunding folder daarvoor valt binnenkort bij u op de mat. Tenminste… als u geen sticker heeft.

Marianne Robben is zelfstandig strateeg en columnist voor Doordropshop.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts

​Een crossmediale kijk op de inzet van folders

Merken zetten in hun dagelijkse zoektocht naar de aandacht van consumenten een steeds bredere

Technologietrends en hun impact op de folder

Veel nieuwe trends ontstaan onder de invloed van technologie en hebben links- of rechtsom

Sinterklaas is een Struisvogel

Zwarte Piet of niet?! U vindt er vast het uwe van. Maar welke keuzes

De sociologie van de folder

Om de toekomst van de folder beter te begrijpen is het nodig om uit

Ja, ja nu weet ik het wel. Of toch niet?

De nuance lijkt in onze moderne wereld soms ver te zoeken. Met argumentatie, redelijkheid,

​De reclamefolder: papier versus digitaal

Met de mogelijke invoering van de ja/ja-sticker in 2017 dreigt het bereik van de

6 eieren voor 2 euro?

Sinds mijn laatste bezoek aan ‘de dag van de brievenbusreclame’ kan ik niet meer

Creatief experimenteren met de folder

Veel adverteerders lijken een standaard vormgevingsformat te hebben gevonden waarin wekelijks hun productaanbod wordt

​Het belang van creatieve vormgeving bij folders

Het succes van een reclamefolder is van verschillende variabelen afhankelijk. Belangrijke aspecten zijn de

​De folder: van massa naar hypergepersonaliseerd

De reclamefolder is het meest effectieve en efficiënte massamedium in reclameland. Sommige retailers zijn

Een toekomst zonder brievenbus

De makers van wekkers hadden twintig jaar geleden vast niet gedacht dat hun product

Stop met verspillen, start met slim verspreiden

Het verspreiden van de reclamefolder kan en moet beter. Binnen het wekelijkse volume aan

Als de folder verdronken is, dempen we de put

Met de introductie van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Drukwerk in 1993 kwam voor consumenten

Borsten door de Brievenbus

Soms verbaas ik me over wat er door mijn brievenbus valt. Nee, dit gaat