Alle verspreidvormen
Scherpe tarieven
Eenvoudig bestellen
Snel laten verspreiden

Blog Post

Ja, ja nu weet ik het wel. Of toch niet?

De nuance lijkt in onze moderne wereld soms ver te zoeken. Met argumentatie, redelijkheid, dialoog en ja, soms regelrechte twijfel kom je er deze dagen niet meer. Populistische oneliners werken veel beter. Je bent ergens voor, of tegen. Als Weegschaal heb ik daar last van. Ik onderzoek namelijk graag het grijs tussen het zwart en wit.

Het figuurlijke grijs van de Amsterdamse Ja/Ja sticker houdt mij daardoor al een tijdje bezig. Kamp-voor heeft als argument dat het goed voor het milieu is en verspilling tegengaat. Kamp-tegen zegt dat er al een goed landelijk systeem ‘in place’ is en dat folders juist een schoolvoorbeeld zijn van een circulair product.

Ik verplaats me in de schoenen van Van den Eijnden – directeur van Spotta. Zeven van de jaarlijks twaalf miljard folders komen uit zijn verspreidfabriek. Bijna 20 kilo Spottafolders waarvan ik ongeveer 10 kilo lees en dus ook 10 kilo nodeloos verspil. Tegelijkertijd zorgt Van den Eijnden voor 23.000 bezorgbanen en leert hij menige jongere dat je moet werken voor je geld. Zijn werknemers zetten zich actief in voor het World Food Programma waar zijn moederbedrijf PostNL jaarlijks een miljoen euro voor ophaalt.

Ik kijk door de oogharen van Van Lammeren – initiatiefnemer van de Ja/Ja sticker – die net als Van den Eijnden ook ooit door de KPN wandelgangen liep. In mijn gedachten drinken ze daar samen een biertje. Van Lammeren heeft echt een betere wereld voor ogen die meer mensen zich zouden moeten wensen en is bereid daarvoor op de barricades te klimmen. Maar hij werkt ook als business-developer in de online markt. Zijn websites zijn te bekijken op een van de snelst groeiende afvalstromen in onze maatschappij: die van elektronische devices.

Op mijn grijze middenstip zie ik dat de 30 minuten die ik dagelijks lees in mijn digitale krant een net zo grote impact heeft op het milieu als de gedrukte variant die ik alleen op zaterdag lees. Laten we dus niet denken dat digitaal zo lekker schoon is omdat we het niet zien. Voor elk website-bezoek dat u en ik doen is elektriciteit nodig uit (vervuilende) elektriciteitscentrales. De brievenbus die wijst naar de computer is natuurlijk flauw: “Maar hij doet het ook” is een slecht argument.

Wat onverminderd blijft staan is dat brievenbusreclame (ongeadresseerd én geadresseerd) zorgt voor 0,25% van de totale CO2-uitstoot van Nederlandse huishoudens. Laten we daarom niet denken in ideeën die polariseren, maar in oplossingen waar beide partijen de schouders onder willen zetten. Bijvoorbeeld CO2-compensatie door drukkers, adverteerders en verspreiders zodat alle folders in 2020 CO2-neutraal zijn. En slimme segmentatie-systemen zodat ik alleen nog dié 10 kilo folders ontvang die ik ook daadwerkelijk lees.

In een VUCA-world (ja; google dat maar eens) is de noodzaak om te veranderen een constante factor geworden. Dat vraag om veerkracht en een open houding. Elkaar vinden en verbinden in het grijze gebied waar een nee soms een ja kan worden en omgekeerd.

Marianne Robben is zelfstandig strateeg en columnist voor Doordropshop.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts

​Een crossmediale kijk op de inzet van folders

Merken zetten in hun dagelijkse zoektocht naar de aandacht van consumenten een steeds bredere

Technologietrends en hun impact op de folder

Veel nieuwe trends ontstaan onder de invloed van technologie en hebben links- of rechtsom

Sinterklaas is een Struisvogel

Zwarte Piet of niet?! U vindt er vast het uwe van. Maar welke keuzes

De sociologie van de folder

Om de toekomst van de folder beter te begrijpen is het nodig om uit

​De reclamefolder: papier versus digitaal

Met de mogelijke invoering van de ja/ja-sticker in 2017 dreigt het bereik van de

6 eieren voor 2 euro?

Sinds mijn laatste bezoek aan ‘de dag van de brievenbusreclame’ kan ik niet meer

Creatief experimenteren met de folder

Veel adverteerders lijken een standaard vormgevingsformat te hebben gevonden waarin wekelijks hun productaanbod wordt

​Het belang van creatieve vormgeving bij folders

Het succes van een reclamefolder is van verschillende variabelen afhankelijk. Belangrijke aspecten zijn de

​De folder: van massa naar hypergepersonaliseerd

De reclamefolder is het meest effectieve en efficiënte massamedium in reclameland. Sommige retailers zijn

Een toekomst zonder brievenbus

De makers van wekkers hadden twintig jaar geleden vast niet gedacht dat hun product

Stop met verspillen, start met slim verspreiden

Het verspreiden van de reclamefolder kan en moet beter. Binnen het wekelijkse volume aan

Als de folder verdronken is, dempen we de put

Met de introductie van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Drukwerk in 1993 kwam voor consumenten

Borsten door de Brievenbus

Soms verbaas ik me over wat er door mijn brievenbus valt. Nee, dit gaat

De Gooische Sticker

Alle ramen zijn dicht. De lampen staan op een tijdklok en de goudvis is