Alle verspreidvormen
Scherpe tarieven
Eenvoudig bestellen
Snel laten verspreiden

Blog Post

Sinterklaas is een Struisvogel

Zwarte Piet of niet?! U vindt er vast het uwe van. Maar welke keuzes maken onze retailers voor 5 december? Ik was benieuwd welke foldercovers kleur bekennen en wie er roet doet. Ik zette daarom mijn schoen onder de brievenbus en bewaarde alle Sinterklaasfolders die de goedheiligman bij me bezorgde. Daarna deed ik een kleine analyse met een schokkende uitkomst: Sinterklaas is een struisvogel. De Nederlandse retail stopt zijn kop in het zand. Hun uitgangspunt is blijkbaar ‘als je Piet niet ziet, dan is het probleem er niet’. Reclamebureaus en vormgevers werden ingeschakeld voor Piet-ontwijkende covers en al bladerend ontwaarde ik een 4-tal duikstrategieën.

Met stip op 1: ‘Sinterklaas wie kent hem niet. Sinterklaas, Sinterklaas en dit jaar zonder Piet’. Bijvoorbeeld bij Decathlon, waar hij als Remi met zakken vol speelgoed alleen op het dak poseert. Niet heel sportief dat hij zonder zijn trainingsmaatje het dak op moest.

Nummer 2: ‘Kinderen voor Kinderen’. Hema laat een kind met chocoladeletter in de hand zien. Wibra kiest voor een rappende dreumes met ‘echt helemaal supertoffe vet chille Sinterklaascadeaus’-copy. Het woord kinderfeest wordt in deze strategie wel heel erg letterlijk genomen. Maar zonder jarige job is er weinig te vieren. Dus Sinterklaasje kom maar binnen met je Piet. En oh, kom er eens kijken wat Kruidvat doet. Die combineert kop-in-het-zand strategie 1 met ‘Kinderen voor Kinderen’. Drie weken lang zie ik op hun foldercover Sinterklaasgezin(d)en die papieren mijtertjes en baarden op stokjes voorhouden. Sinterklaas als selfie-party-prop. Pietenpet op een stokje blijft in de verkleedkist.

Op de 3de plaats vinden we ‘Speelgoed & Spullen’. Gewoon alle cadeaus laten zien die je kunt ‘inpakken en wegwezen’. De hele Blokkerholding – Xenos, Blokker, Marskramer – adopteert deze cover(up)-strategie met verleidelijke koopwaar. Zeeman doet vrolijk mee. Hier word ik treurig van; als Sinterklaas alleen nog maar over spullen gaat…

Ik sluit af met de meest extreme uitwijkmanoeuvre die onder andere Intratuin voert (net als de zus van Roy Donders overigens). Strategie 4: ‘Ga door naar kerst. Ga niet langs 5 december. U ontvangt geen Zwarte Piet’. Dieper dan dat kan Sinterklaas zijn hoofd niet in de grond steken. We verpesten het kinderfeest niet met een discussie maar doven het uit met kerstlichtjes.

Eindconclusie: ik ontvang in de weken voor Sinterklaas geen enkele folder van een retailer die positie kiest of ook maar iets doet met de Pieterbaas. De veilige weg naar omzet vermijdt jammer genoeg de paden van discussie. Maar wacht. Ik vergeet bijna het binnenwerk van de Hemafolder, het Hema pakpapier en hun Piet Chocoladetaart. Met vrolijke illustraties van… Pietjes met roetvegen! Bestaat ie dan toch? De RTL van folderland! Maar retail-lef neemt niet iedereen voor lief. Op Facebook volgt voor HEMA de Zwarte Piet, de roe en een rookworsten boycot…

Marianne Robben is zelfstandig strateeg en columnist voor Doordropshop.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts

​Een crossmediale kijk op de inzet van folders

Merken zetten in hun dagelijkse zoektocht naar de aandacht van consumenten een steeds bredere

Technologietrends en hun impact op de folder

Veel nieuwe trends ontstaan onder de invloed van technologie en hebben links- of rechtsom

De sociologie van de folder

Om de toekomst van de folder beter te begrijpen is het nodig om uit

Ja, ja nu weet ik het wel. Of toch niet?

De nuance lijkt in onze moderne wereld soms ver te zoeken. Met argumentatie, redelijkheid,

​De reclamefolder: papier versus digitaal

Met de mogelijke invoering van de ja/ja-sticker in 2017 dreigt het bereik van de

6 eieren voor 2 euro?

Sinds mijn laatste bezoek aan ‘de dag van de brievenbusreclame’ kan ik niet meer

Creatief experimenteren met de folder

Veel adverteerders lijken een standaard vormgevingsformat te hebben gevonden waarin wekelijks hun productaanbod wordt

​Het belang van creatieve vormgeving bij folders

Het succes van een reclamefolder is van verschillende variabelen afhankelijk. Belangrijke aspecten zijn de

​De folder: van massa naar hypergepersonaliseerd

De reclamefolder is het meest effectieve en efficiënte massamedium in reclameland. Sommige retailers zijn

Een toekomst zonder brievenbus

De makers van wekkers hadden twintig jaar geleden vast niet gedacht dat hun product

Stop met verspillen, start met slim verspreiden

Het verspreiden van de reclamefolder kan en moet beter. Binnen het wekelijkse volume aan

Als de folder verdronken is, dempen we de put

Met de introductie van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Drukwerk in 1993 kwam voor consumenten

Borsten door de Brievenbus

Soms verbaas ik me over wat er door mijn brievenbus valt. Nee, dit gaat

De Gooische Sticker

Alle ramen zijn dicht. De lampen staan op een tijdklok en de goudvis is